Kanser riskinizi nasıl azaltabilirsiniz?

Kanser riskinizi nasıl azaltabilirsiniz?

Kategoriler

Yapılan çalışmalar günde en az 30 dakika egzersiz yapan kişilerde; meme, kalın bağırsak, rahim ve prostat kanserinin daha oluştuğunu göstermektedir.

1-Sigara içmeyerek! 

Kanser ölümlerinin yüzde 30’u sigara sonucu olmaktadır. Sigara başlıca akciğer, ağız, gırtlak, yemek borusu, karaciğer, pankreas, mide, böbrek, idrar kesesi kanserine yol açmaktadır.  Sigaranın içinde ortalama 100 çeşit kanserojen olduğu bilinen madde vardır. 

2-Alkol almayarak!

Alkol başlıca ağız, boğaz, gırtlak, yemek borusu, karaciğer, kalın bağırsak, pankreas ve meme kanserinin en önemli nedenidir. Sosyal içicilik dışında aşırı miktarda tüketilmemesi gerekir. 

3- Enfeksiyonlardan korunarak!

Kanserlerin 1/5'i kronik enfeksiyonlar sonucu oluşmaktadır. Örneğin Human Papilloma Virüsü rahim ağzı kanserine, Hepatit B virüsü karaciğer kanserine neden olur. Bu virüs enfeksiyonlarına karşı cinsel ilişkide korunma ve aşılama yapılmalıdır.

4- Ultraviyole ışınlarından korunarak!

Güneş ışığına yani ultraviyole B ışınına uzun süre, korunmasız maruz kalmak deri kanserine yol açar. Aynı durum uzun süre solaryuma girme durumunda da söz konusudur. Yaz aylarında, güneş ışığının direkt olarak geldiği 11.00- 16.00 saatleri arasında güneş ışığından uzak kalınmalı ya da yüksek koruma faktörlü kremler kullanılmalıdır.

5-Sağlıklı beslenerek!

Bazı gıdalar ve pişirme teknikleri kanser riskini arttırır. Sucuk, salam, sosis gibi işlenmiş et ürünleri, içerdikleri katkı ve koruyucu maddeler nedeniyle de riskli ürünlerdir. 

Fazla kırmızı et tüketimi, kalın bağırsak kanseri riskini arttırır. Haftada en fazla yarım kilo kırmızı et tüketilmelidir. Kırmızı et yerine, et tercihinin balık, tavuk, hindi şeklinde yapılması daha sağlıklıdır. Protein olarak, bakla, kuru fasulye, nohut, börülce, mercimek gibi bitkisel proteinler tercih edilmelidir. 

Şeker ve yağ tüketimi sınırlandırılmalıdır. Günde en az 5 porsiyon sebze ve meyve tüketilmelidir. 

6- Uygun kiloda kalarak!

Fazla kilo meme, kalın bağırsak, rahim, yemek borusu, böbrek, pankreas, prostat ve yumurtalık kanseri riskini arttırmaktadır.

7- Egzersiz yaparak!

Yapılan çalışmalar günde en az 30 dakika egzersiz yapan kişilerde; meme, kalın bağırsak, rahim ve prostat kanserinin daha oluştuğunu göstermektedir. Egzersiz yapamıyorsanız, yürüyüşü hayatınızdan çıkarmayın.

8-Kanserin erken belirtilerini bilerek!

   Kanserler genellikle; 

• açıklanmayan kilo kaybı

• ateş yüksekliği

• halsizlik 

• ağrı

• deri renk ve görünüm değişiklikleri

• bağırsak ve idrar alışkanlıklarındaki değişiklikler 

• beklenmedik ve anormal kanamalar 

• iyileşmeyen yaralar

• vücutta ele gelen kitleler

• yutma güçlükleri 

• hazımsızlık

• ses kısıklıkları gibi organların bozulmuş fonksiyonları ile kendini gösterir. Bu belirtiler fark edildiğinde en kısa zamanda doktora başvurulmalıdır. 

 

9-Kanser tarama programlarını takip ederek!

Kişide herhangi bir şikayet olmasa bile, özellikle birinci derece akrabalarda belirli kanser türleri olanların o kansere özel tarama testlerini yaptırmaları erken tanı ve tedavi açısından hayat kurtarıcıdır. 

10-Stresle başa çıkmayı öğrenerek!

Spor, meditasyon, danışmanlık, grup terapileri, sosyal gruplara dahil olma stresle başa çıkmak için faydalı yöntemlerdir.

11. Kendi kendine muayeneyi öğrenerek!

Bazı kanser türleri kişinin kendi kendini muayenesi ve takipi sonucunda erken fazda teşhis edilebilir. Bunlara örnek olarak meme kanseri ve deri kanseri verilebilir. 

 

Tarih 14.5.2016 editor@florence.com.tr
Paylaş
Bizden haberdar olmak
ister misiniz?
florence nightingale hastanesi çağrı merkezi
florence nightingale hastanesi

Copyright 2016 Florence Nightingale. Tüm hakları saklıdır.

Web sitemizdeki bilgiler kişileri tanı ve tedaviye yönlendirme amacı taşımaz. Tanı ve tedaviye yönelik tüm işlemlerinizi doktorunuza danışmadan uygulamayınız.