Okul Çağında Beslenme Önerileri

    Okul çağında büyüme ve gelişmenin en hızlı olduğu, yaşam boyu devam edecek beslenme alışkanlıklarının büyük bir kısmının oluştuğu dönemdir. Çocuklarda beslenme hedefleri arasında; çocuğun normal büyüme ve gelişimini sağlamak, çeşitli besinlerden tüketmesini sağlamak, bağımlı bir beslenmeden doğru bir bağımsız beslenme alışkanlığı kazandırmak ve okul başarısını arttırmak yer alır.

    Beslenme önerilerine gelecek olursak;
    • Her öğünde 4 temel besin grubunda (et-tavuk-balık, süt ve ürünleri, ekmek ve türevleri, sebze-meyve) yer alan yiyecekler tüketilmelidir.
    • Günlük kalsiyum ihtiyacı için günde en az 2 bardak süt tüketilmelidir.
    • Günde en az 5 porsiyon taze sebze ve meyve tüketilmelidir.
    • Çay, gazlı ve şeker içeren içecekler yerine taze sıkılmış meyve suları, süt, yaran gibi içecekler tüketilmelidir.
    • Ara öğünlerde pasta, bisküvi, çikolata gibi yiyecekler yerine meyve, kuruyemiş gibi besinlere yer verilmelidir.
    • D vitamini ihtiyacı için haftada en az 3-4 gün güneşe çıkmaları gerekir.
    • Düzenli ve yeterli uykuya dikkat edilmelidir. Televizyon karşısında geçirilen zaman minimuma indirilmelidir.
    • Sıvı kaybı yaşanmaması adına günde en az 8-10 bardak su tüketilmelidir.
    7-9 yaş arası çocuklar için günlük alınması gereken kalori miktarı 1750 kaloridir. 10-13 yaş erkek çocukları için 2450 kal/gün ve kız çocukları için 2200 kal/gün olarak miktarlar değişmektedir. Bu miktarların üzerinde kalori alımı çocuklarda fazla kiloya neden olmakta bu durumda beraberinde çeşitli rahatsızlıkları getirmektedir. 
    Beslenmeye ek olarak çocuklar ilgi duydukları bir fiziksel aktiviteye de yönlendirilmeli, hem sosyal yönden hem de sağlık yönünden çocuklar desteklenmelidir.

    Beslenme Çantalarına Eklenebilecek Sağlıklı Atıştırmalıklar

    Besleyici poğaça:
    Malzemeler: 2 yumurta
                         2 su bardağı lor peynir
                         3 su bardağı tam buğday unu
                         2 yemek kaşığı sıvı yağ
                         6-7 yemek kaşığı yoğurt
                         1 çay kaşığı tuz
                         1 paket kabartma tozu
    Yapılışı: Tüm malzemeler bir kapta karıştırılır. Yoğurulur. Yumuşak kıvamlı yapışmayan bir hamur olmalı. Sandviç ekmeği boyutunda şekil verilir. Üzerine yumurta sarısı sürülür. 180 derece fırında 25 dakika pişilir.

     Minik pankekler:
    Malzemeler: 3 yumurta
                         4 yemek kaşığı tam buğday unu
                         3 yemek kaşığı yoğurt
                         2 dilim beyaz peynir
                         1 paket kabartma tozu
                         Maydanoz 
    Yapılışı: Tüm malzemeler bir kapta karıştırılır.Tava az yağla yağlanır. Yağlanılan tavaya karışımı koyulup, pişirilmeye başlanır.

    Minnoş kek:
    Malzemeler:4 yumurta
                       2,5-3 su bardağı tam buğday unu
                       1 su bardağı şeker
                       1 su bardağı süt
                     1 paket kabartma tozu
                     1 paket vanilya
                     ¼ su bardağı sıvı yağ
                     Tarçın
    Yapılışı:Yumurta ve şeker bembeyaz olana kadar çırpılır.Kuru malzemeler ayrı bir kapta elenir.Sonra tüm malzemeler birleştirilip kare borcama dökülür.175-180 derecede fırında 30 dakika pişirilir.

    Okul çağı çocuklarının sağlıksız, yetersiz, dengesiz veya aşırı beslenmesi sonucunda birçok sağlık sorunu ortaya çıkmaktadır. Bu sağlık sorunlarına değinecek olursak;
    • Büyüme ve gelişmeleri geri kalır. Bu gerilik büyüme dönemi bitinceye kadar devam ederse erişkinliğe yansır ve çocuk kısa, zayıf kalabilir.
    • Enfeksiyon hastalıklarına yakalanma riski artar.
    • Özellikle kız çocuklarında menstrüasyonun da etkisiyle demir eksikliği görülebilir.
    • Kalsiyumun yetersiz alımı ileri ki yaşlarda osteoporoz riski oluşturur.
    • Dengesiz beslenme sonucu şişmanlık ve obezite gibi sorunlar ortaya çıkar. Bu sorunlar özellikle ileri ki yaşlarda yüksek tansiyon, kan yağlarında artış, diyabet gibi çeşitli rahatsızlıklara neden olabilir.

    Dyt. Gülfem Yalçın
    Beslenme ve Diyetetik Uzmanı