Meme Kanserini Önleyici Beslenme Önerileri

     Kanserde genetik etkenler yüzde 5-10 arasında sorumlu olsalar da, hastalık yüzde 90-95 oranında çevresel faktörlerden etkileniyor. Bu çevresel faktörlerin yüzde 30’unu da beslenme alışkanlıklarımız oluşturuyor. Bu da beslenmenin ne kadar önemli olduğunu gösteriyor.
    Günlük hayatınızda çok rahat uygulayabileceğiniz, yaşam kalitenizi arttıracak ve meme kanserinden koruyucu beslenme önerileri;
    İdeal kilonuzu ve yağ oranınızı koruyun
    Kilonuzu ve vücut yağ oranınızı düzenli ölçtürün. Vücut ağırlığınız ve yağ kütleniz fazla ise uygun bir beslenme programı ile kilo kontrolünüzü yapabilirsiniz. Fiziksel aktivitenizi arttırmayı da ihmal etmeyin.

    Bel çevrenizi ölçün

    Düzenli olarak bel çevrenizi ölçün. Daha sağlıklı bir yaşam için erkekler de 102 cm kadınlar da 88 cm den fazla olmamalıdır. Geniş bir bel çevresi demek birçok hastalığa davetiye çıkartabilir.

    Günlük lif miktarını arttırın

    Günlük 25-30 g beslenmeniz de lif almaya çalışınız. Günlük iyi lif alımı bağırsak sağlığınıza katkı sağlar, glisemik indeksi daha düşük olduğu için kan şekerini yavaş yükseltir. Diyet lifi (posa) alımınızı artırmak için kuru baklagiller, saflaştırılmamış tahıllar, sebze, meyve gibi lif içeriği yüksek olan besinlere günlük beslenme programınızda yer açın. Kabuğu ile yenilebilen sebze ve meyveleri iyi yıkayarak mutlaka kabuğu ile tüketin.                                                                                           

    Tabağınızı renklendirin

    Yapılan çalışmalar gün içinde yeterli meyve ve sebze tüketen kişilerin tüketmeyenlere nazaran daha az kanser riski taşıdığını ortaya koydu. Kanserden korunmak için her gün mümkün olduğunca farklı renkte sebze ve meyveler tüketin. Çünkü ne kadar farklı renkle beslenirseniz, aldığınız antioksidan çeşidi o kadar fazla oluyor.

    Et grubu besinleri pişirirken dikkat!

    Et grubunu pişirirken ızgara, haşlama ve fırında pişirme yöntemlerini tercih ediniz. Hayvansal gıdaların derisi çok yağ içerdiği için derilerini tüketmemeye özen gösterin. Etli bir yemek yaparken etin kendi yağından yararlanarak yemeğe ekstra yağ ilave etmeyin. Salam, sosis, sucuk, pastırma gibi işlenmiş et ürünlerinin tüketimlerini sınırlayıp, et yemeklerinin yanında mutlaka salata tüketin.

    Sofranız da balık grubuna yer açın

    Omega 3 açısından zengin beslenmek meme kanseri riskini daha da azaltıyor. Haftada iki gün mevsim balıklarını tüketin.

    Beyaz şekeri azaltın

    Fazla miktarda rafine şeker tüketimi hem enerji alımını hem de insülin seviyesini yükselterek yağ dokusunun artmasına neden oluyor. Artan yağ dokusu da kanser riskini yükseltebiliyor. 
    Tatlı seçiminde meyveli veya sütlü tatlıları tercih edin. Taze meyveleri veya kuru meyveleri tatlı yerine tüketmeniz sağlıklı bir seçim olacaktır.

    Tuzu azaltın

    Yemeklerinizi çok tuzlu yapmayın ve sofrada tuz kullanmayın. Yemeklerinizi pişirirken kekik, kimyon, nane, kırmızı biber, soğan, sarımsak, maydanoz gibi aromatik besinleri kullanarak tuz kullanımını azaltabilirsiniz. 

    Su tüketimini arttırın

    Su içmek için susamayı beklemeden günlük 1,5-2 litre kadar su tüketmeye özen gösterin. Bu su miktarını gün içerisine yayarak tüketin. İçme suyu olarak temiz su kaynaklarını tükettiğinizden emin olun.

    Bitki çayı içmeyi alışkanlık haline getirin

    Çay ve kahve tüketimini sınırlandırıp gün içerisinde mutlaka 1-2 fincan yeşil-beyaz çay içmeye özen gösterin.
    Son olarak beslenme kişiye özel, diyet listesi de kişinin parmak izi gibidir. Öneriler kişiye göre değişir ama genel olarak ‘Geleneksel Akdeniz Diyetini’ benimseyin. Sağlıklı ve mutlu kalın.