Çocuk Gelişiminde Doğru Beslenme



    Çocuklarda doğru beslenme için atılacak ilk doğru adım düzenli bir yaşamı onlara sunmaktır. Uyku düzeni, çalışma düzeni gibi çocukların büyüme ve gelişme çağında başlayıp, yaşamlarının geri kalanını etkileyecek olan alışkanlıklarının, sağlıklarını tehdit etmeyecek şekilde düzenlenmesi gerekiyor. 
    Geç yatan ancak erken kalkmak zorunda kalan bir çocuk için günün en önemli öğünü olan kahvaltı zaman engeline takılmamalı. Çocuğun bedeni için doğru besinleri yiyerek yapacağı bir kahvaltı gün içindeki verimini de arttıracaktır. Aksi halde aperatif hazır besinlerle acilen geçiştirilen bir kahvaltı, gün içindeki diğer öğünlerini ve faaliyetlerini de olumsuz etkileyecektir. 

    Kahvaltının ardından, özellikle okul çağındaki çocuk beslenme düzeninde ailelerin önemle üzerinde durması gereken öğle yemeği için okul-aile iş birliği ile çocukların sağlıklarını tehdit etmeyecek yiyeceklerin hazırlanması konusunda bir girişimde bulunulması gerekiyor. Katkı maddesi içermeyen, hazır yiyecekler yerine sebze içerikli, kalorisi az yiyeceklerle hazırlanan bir menü, çocuk beslenme alışkanlığını da olumlu yönde etkileyecektir. 
    Akşam yemeğinde ailesi ile birlikte olan çocuk beslenme konusunda yine sağlığını tehdit etmeyecek yiyecekler tüketmeye devam etmeli. Akşam yemeğinde birlikte tüketilecek yiyecekler, öğle yemeği menüsü ile dengelenerek uygun kalori düzeyinde hazırlanmalı. 
    Paketlenmiş Hazır Gıdalardaki Tehlike Çocuğa Anlatılmalı

    Bugün kitle iletişim araçlarındaki hızlı gelişmenin de sonucunda özellikle çocuklar bu iletişim araçlarındaki içeriğin önemli bir hedef kitlesi haline geldi. Birbirinden çekici paketleriyle, içeriğinde oyunlar, hediyeler bulunan birçok hazır gıda, şekerleme, meyve suyu, çikolata gibi yiyecekler çocuklara her fırsatta tanıtılıyor. Market reyonlarında, reklamlarda, sokaklarda, çocukların internette çokça vakit geçirdikleri oyun sayfalarına bu ürünlerin reklamlarıyla karşılaşmaları kaçınılmaz hale geldi. 
    Çocuk beslenme konusunda söz konusu mesajların etkisinde kalarak bu ürünleri tüketme konusunda yoğun bir istek duyduğunda ailelerin bilinçli bir yaklaşımla konuyu değerlendirmesi gerekiyor. Bu ürünleri yasaklayarak çekici hale getirmek yerine ürünlerin içeriğindeki zararlı maddelerin neler olduğu, bunların tüketilmesi halinde ne gibi sağlık sorunları ile karşılaşılacağı çocuğa mutlaka anlatılmalı. Bu konuda hazırlanmış birçok medya içeriğinden de yararlanılarak anlatım çocuklar için ilgi çekici hale getirilmeli. 

    Çocuk Beslenme Düzeninde Hangi Hataları Yapıyoruz?

    Öncelikle çok küçük yaşlardan itibaren televizyon ve telefon karşısında yedirilen yemekler, çocuğun ne yediğinden çok oyalanarak nasıl doyurulduğu konusunda yapılan önemli bir hata olarak değerlendiriliyor. Hangi besinlerin çocuğun sağlıklı gelişimi ve büyümesi için ne gibi faydalara sahip olduğunu bilmek ailelerin çocuk beslenme alışkanlığını oluşturmadaki ilk önemli ödevi. 

    Geçiştirilmeden hazırlanan, protein yönünden zengin ve farklı besin gruplarıyla da zenginleştirilmiş bir kahvaltı tabağı çocuğun zekâ düzeyinin gelişmesi, kolay öğrenmesi, konsantrasyonunun artması ve gün içinde fiziki performanslarını koruması için oldukça önemli. 
    Atlanan öğünler de çocuk beslenme alışkanlığının oluşturulması sürecinde yapılan diğer bir hata olarak karşımıza çıkıyor. Dengeli beslenmenin faydalarını ilerleyen dönemlerde daha net görebilecek olan çocuk için öğünlerin atlanmadan ve doğru besinler eşliğinde yenilmesi gerekiyor. Öğle ve akşam yemeğinde çocuğun tükettiği besin miktarının da mutlaka bilinçli bir şekilde belirlenmesi gerekiyor.
    Çocuk beslenme alışkanlığını kazanmaya başladığı dönemde sağlığını tehdit eden atıştırmalıkları tüketmeye alıştırılmamalı. Bunun yerine bağışıklık sistemini güçlendirecek, sağlıklı büyüme ve gelişmesine yardımcı olacak, zekâ düzeyini güçlendirecek, öğrenmesini ve odaklanmasını kolaylaştıracak besinleri tanıyarak bunları tüketmesi yönünde teşvik edilmeli. 

    Peki Çocuklar Ne Yemeli?

    Çocuk beslenme hatalarının yaşanmaması için öncelikle aile üyelerinin de beslenme alışkanlıkları konusunda sağlığı tehdit edici yiyecekler konusunda bilinçli olması gerekiyor. Çocuklar taklit ederek büyür. Çocuğa yararı olmadığını söylediğimiz gıdaların evde bulundurulmaması ve anne babanın da tüketmemesi önemlidir. Gazlı içecekler, fast food tarzı besinler, paketlenmiş hazır gıdaların tüketimi konusunda fiziksel aktivite sıklığına da bağlı olarak dengeli bir program oluşturulması gerekiyor. 

    • Sağlıklı beslenmesi gereken bir çocuk mutlaka süt ve süt ürünlerini tüketmeli.  
    • Et, yumurta, kurubaklagil tüketimi de çocuk beslenme düzeninde proteini destekleyecek diğer besinler olarak değerlendiriliyor. 
    • Vitamin yönünden zengin meyve ve sebzeler, çocuğun ayrıca kalsiyum, demir ve magnezyum ihtiyacını da karşılıyor. 
    • Çocukların yoğun enerji harcamalarına yönelik olarak zengin tahıllı besinler de yine çocuk beslenme düzeninde önemli bir paya sahip. Enerji kaynağı olan tahıllar bu yönde çocuğu destekliyor.