Obezitenin temeli, çocuklukta atılıyor. Kilolu bebekler, risk taşıyor. Prof. Dr. Atilla Büyükgebiz, üç beyazdan uzak durulmasını öneriyor. “Mutfağınızda zeytinyağı olsun” önerisinde bulunuyor..

Çocukluk çağındaki obezlerin tedavi edilmediğinde yetişkin obezlere neden olacağını belirten Büyükgebiz, şişmanlığın diyabet, hipertansiyon, damar sertliği ve kanser gibi hayati hastalıklara neden olduğunu vurguluyor. Ülkemizde son dönemde yaşanan hareketsizlik ve dengesiz beslenmenin her yaş grubundan insanlarda kilo problemine neden olduğunu belirtiyor.

ŞİŞKO BEBEKLER!

Doğum ağırlığı 2 bin 500 gramdan küçük olan çocuklarda, ergenlik dönemde obezite riski daha fazla görülüyor. Özellikle doğum kilosu 4 kilogramın üzerinde olanlar, kilosu normal olanlara göre daha fazla risk taşıyor. Beslenmeye ve fiziki faaliyetlere özel dikkat göstermek hastalık riskleri azaltılıyor. Vücut ağırlığının yüzde 5-10'unun kaybedilmesi bile obeziteyle mücadeleye yardımcı oluyor. Çocuk ve ergenlikte çeşitli organlara zarar veren kilo, yeni nesilde tansiyon, solunum bozuklukları, şeker hastalığı, ortopedik bozukluklar ve psikososyal bozuklukları beraberinde getiriyor. Obez çocukların yüzde 10-30'unda hipertansiyon görülüyor. Fazla kilo çocuklarda erken ergenliğe de neden oluyor. Özellikle kız çocuklarında erken kemik gelişimine bağlı olarak erken adet görme ortaya çıkabiliyor. Obeziteden korunmak için bol sebze ve meyve yenmesini öneren Prof. Dr. Büyükgebiz, "Az yağlı yemekler yenmeli. Zeytinyağı tercih edilmeli. Tuz; un ve şekerden uzak durulmalıdır. Şekerli ve gazlı içecekler tüketilmemeli sakız çiğnenmemelidir" diyor.

NOHUT YİYİN

Şişli Florence Nightingale Hastanesi'nden Beslenme ve Diyet Uzmanı Dr. Dyt. Tuba Kayan Tapan, kilo vermeyi kolaylaştıracak önerilerini sıralıyor:

 Obezite tedavisinde hiçbir zaman temel amaç, ağırlık kaybı olmamalıdır. Ağırlık kaybıyla beraber eğer kan değerleri yüksekse; kan basıncı, insülin direnci, trigliseritlerin ve LDL kolesterolün düşürülmesi de amaçlanmaktadır.

 Şeker ve şekerli besinlerin tüketimi azaltılmalı, yerine sebze-meyve, tam tahıllılar, kuru baklagillerin tüketimi arttırılmalıdır.

 Süt Süt ve süt ürünlerinin arttırılması, vücut ağırlığı ve yağ dokusu azaltmada etkindir.

 Posalı besinlerin çiğneme süresi uzun olduğundan, yemek yeme zamanını uzatır. Böylece daha az besin alınmasını sağlar.

 Günde 6 gramdan fazla tüketilen tuz; obeziteyle beraber, hipertansiyon ve insülin direncini tetiklemektedir.

 Takvim Gazetesi / 31 Mayıs 2019

  •  Obezitenin temeli, çocuklukta atılıyor. Kilolu bebekler, risk taşıyor. Prof. Dr. Atilla Büyükgebiz, üç beyazdan uzak durulmasını öneriyor. “Mutfağınızda zeytinyağı olsun” önerisinde bulunuyor..
Tarih 17.6.2019 editor@florence.com.tr
Paylaş
Benzer Haberler