Vitamin eksikliği kadar fazla vitamin almak da ciddi sağlık sorunlarına yol açabiliyor.

Bilim insanları vitaminin doğal yollardan alınması gerektiğini, özel durumlar varsa dışarıdan takviye edilmesini öneriyor. Bu nedenle, şeker yutar gibi vitamin yutulmamalıdır. Hekim kontrolü son derece önemlidir.

İstanbul Florence Nightingale Hastanesi Sağlıklı Yaşam Merkezi Direktörü Dr. Özgür Şamilgil vitaminlerin gereksiz yere alınmasının zararlarını ve nasıl kullanılması gerektiğini anlattı.

Vitamin ve minerallerin mikro besinler olarak adlandırıldığını söyleyen Dr. Şamilgil, vücut fonksiyonları, zihinsel canlılık ve enfeksiyonlara direnç oluşması için vitaminlere ihtiyaç olduğunu paylaşıyor.

Dr. Şamilgil, "Vitaminler, karbonhidratların, proteinlerin ve yağların vücudumuz tarafından işlenmesini sağlar. Bazı vitaminler, aynı zamanda kırmızı kan hücrelerinin, hormonların, genetik materyalin ve sinir sistemimizdeki kimyasal maddelerin üretilmesine yardımcı olurlar" diyor.

Dr. Şamilgil, çoğunlukla doğal gıdanın daha faydalı olduğunu vurguluyor. Doğal gıdaların aynı zamanda “lif deposu” olduğunu kaydederek, şöyle devam ediyor:

Gıdalar, vücut için gereken tek bir vitamini değil; birçok besleyici maddeyi ve vitaminleri bir arada içerirler. Örneğin portakalda yalnızca C vitamini değil; kalsiyum, beta karoten gibi farklı besinler de bulunur. Yoğurtta, kalsiyum, fosfor, magnezyum, D vitamini, protein ve riboflavin (B-2) gibi kemik sağlığı için gerekli birçok besin öğesi mevcuttur.

Doğal gıdalar lif deposudur. Lif, sağlıklı bir sindirim için şarttır ve bazı hastalıkları engellemeye yardımcıdır. Eriyebilen lifler (bazı bakliyat, tahıl, meyve ve sebze çeşitlerinde) ve erimeyen lifler (tam tahıllar bazı meyve ve sebzelerde) kalp-damar hastalıkları, diyabet ve barsak hastalıklarına karşı koruyucu olabilirler.

İki sınıfa ayrılan 14 temel vitamine ihtiyaç duyduğumuzu anlatan Dr. Özgür Şamilgil, bunları şöyle sıralıyor:

Yağda eriyenler, A, D, E ve K vitaminleri vücudun yağ dokusunda depolanırlar. A ve D vitaminleri aynı zamanda karaciğerde depolanır. Vücutta fazla birikirse bazı problemlere neden olabilirler.

Suda eriyenler, C vitamini, kolin (choline), biotin (H vitamini) ve yedi ayrı B vitaminidir. Vitaminin (B-l), riboflavin (B-2), niasin (niacin: B-3), pantotenik asit (pantothenic asid: B-5), folik asit (folic acid: B-9) ve kobalamın (cobalamin: B-12). Yağda çözünen vitaminlere göre vücutta daha az bir miktarda depolanabilirler.

Uzun süreli vitamin ya da mineral eksikliği gece körlüğü (A vitamini eksikliği), kansızlık gibi (B12, B9, demir eksikliği) önemli sağlık sorunlarına neden olabilir. Gereksiz vitamin alımı da sağlık sorunlarına yol açabilir. Yüksek dozda takviye ilaç şeklinde alınması, vücut için zehirleyici olabilir.

Sebze ve meyvelerde bulunan vitamin, mineral harici, fitokimyasal denilen maddelerin, kanser, diyabet, kemik erimesi ve Kalp Damar hastalıklarını engellemeye yardımcı olabileceği düşünülmektedir.

Doğal gıdalar aynı vitaminin farklı formalarını da içerirler. A vitamini hayvansal gıdalarda bulunurken, bitkilerde A vitamininin öncülü sayılan karotenoit denilen madde bulunmaktadır

Yaşlılarda, sağlıklı beslenseler de, yüzde 10 ila 30'unda zayıf sindirim nedeniyle B-12 eksikliğine rastlanır. 50 yaşın üzeri kişilerde böyle bir sorun tespit edilirse, vitamin takviye edilmesi gerekebilir.

Benzer durum gebelerde folik asit (B-9) kullanımı için geçerlidir. Anne karnındaki çocuğun sinir sisteminin gelişim bozukluğu riskini azalttığı için, anne sağlıklı beslense de, gebelere folik asit takviyesi önerilmektedir.

Başka bir örnek de, demir mineralidir. Bitkisel demir, hayvansal kaynaklı demirden kimyasal açıdan farklı yapıda olduğundan, kırmızı ettekinden yarı yarıya daha az emilmektedir. Ispanak yanında C vitamini içeren besin veya takviye alınması demiri artırmaktadır.

 

CUMHURİYET Gazetesi   I  28 Nisan 2015

 

 

  • Vitamin eksikliği kadar fazla vitamin almak da ciddi sağlık sorunlarına yol açabiliyor.
  • Vitamin eksikliği kadar fazla vitamin almak da ciddi sağlık sorunlarına yol açabiliyor.
Tarih 28.4.2015 editor@florence.com.tr
Paylaş
Benzer Haberler
Bizden haberdar olmak
ister misiniz?
florence nightingale hastanesi çağrı merkezi
florence nightingale hastanesi

Copyright 2016 Florence Nightingale. Tüm hakları saklıdır.

Web sitemizdeki bilgiler kişileri tanı ve tedaviye yönlendirme amacı taşımaz. Tanı ve tedaviye yönelik tüm işlemlerinizi doktorunuza danışmadan uygulamayınız.