Şeker hastalığı bir anda ortaya çıkmıyor. Yaklaşık 10 yıl süren bir geçiş dönemi bulunuyor. Bu döneme tıpta prediyabet (diyabet öncüsü), halk arasında ise gizli şeker deniyor...

Belirtileri nelerdir?

Fazla belirtisi olmayabiliyor. Ama haberci belirtiler şunlar:

  • Boyun çevresi, koltukaltı, diz, dirsek, parmak köklerindeki ciltte koyulaşma.
  • Ağız kuruluğu.
  • Şekerli gıdayı sıklıkla arzulama, tatlı krizine girme.
  • Yemek sonrası uyuklama.
  • Enerji eksikliği.
  • Kilo almaya eğilim.

Kimler risk altında?

  • Fazla kilolular: Kadında bel ölçüsü kalça ölçüsünün yüzde 80 inden erkekte de yüzde 100 ünden fazlaysa veya beden kitle indeksi 25'in üzeriyse. Özellikle bel çevresinde biriken yağ hücreleri diğer bölgedekilere göre insüline daha dirençlidir, şeker hastalığına yatkınlığa neden olur.
  • Sağlıksız beslenenler: Beyaz unlu gıdalar ve şekerli içeceklerin fazla, lifli besinler ve sebzenin az olduğu diyetler.
  • 45 yaş üstündekiler: Özellikle de egzersiz yapılmıyorsa, şeker depolayan kas kitlesinde azalma olduysa.
  • 4 kilo üzeri bebek sahibi olanlar.
  • Hormon bozuklukları, adet düzensizliği, kilo fazlalığı, aşın kıllanma belirtileriyle kendisini gösteren polikistik över hastalığı olan kadınlar.
  • İyi kolesterolü 35'in altında, trigliseridi 250 nin üzerinde olanlar.
  • Hipertansiyon hastaları.
  • Egzersiz yapmayanlar.
  • Yetersiz ve kalitesiz uyuyanlar. Özellikle de 6 saatten az veya 9 saatten fazla uyunuyorsa.
  • Anne, baba veya kardeşlerde şeker hastalığı olanlar.

Tanı nasıl konulur?

10 saatlik açlık sonrası bakılan şekerin 100-125 mg/dl ve tatlı ağırlıklı bir öğünden 2 saat sonra bakılan şekerin 140-199 mg/dl arasında, 3 aylık şeker ortalaması olarak ifade edilen HbAlc değerinin yüzde 5,7-6,4 arasında bulunması gizli şeker için tanı koydurucu sayılıyor. Emin olmak için bu değerlerin en azından iki ayn ölçümle doğrulanması öneriliyor. Bu rakamların daha da üzerindeki değerler şeker hastalığı olarak tanımlamıyor.

Gizli şekeri önlemek için 7 kural

1- Şişmansanız mevcut kilonun en az yüzde 10'unu kaybedin.
2- Kana hızlı karışan saf şekerli beyaz unlu gıdaları tüketmeyin. Sebzeye, tok tutacak proteine (özellikle balığa) ve tarçına ağırlık verin.
3- Haftada 5 gün 30-60 dakika yürüyün. 2-3 gün 15 dakika ağırlık çalışın.
4- Uykusuz kalmayın. Ortalama 7 saat uyuyun.
5- Kilo kaybı ve egzersizle tansiyonunuzu 140/90'un altında tutun.
6- Beslenme ve egzersizle kan «yağlarınızı normale çekin.
7- Sonuç alamazsanız doktorunuz ilaca başlatabilir.

 

 POSTA Gazetesi     /     8 Nisan 2014

  • Şeker hastalığı bir anda ortaya çıkmıyor. Yaklaşık 10 yıl süren bir geçiş dönemi bulunuyor. Bu döneme tıpta prediyabet (diyabet öncüsü), halk arasında ise gizli şeker deniyor...
Tarih 8.4.2017 editor@florence.com
Paylaş
Benzer Haberler