İstanbul Florence Nightingale Hastanesi, Sağlıklı Yaşam Merkezi Direktörü Uzm. Dr. Özgür Şamilgil basit yorgunluğu yenmenin yollarını anlattı.

Sürekli Yorgunluğa Basit Çözüm ÖnerileriÇoğumuzun hafif veya ağır derecede yorgunluk hissettiğimiz dönemler yaşıyoruz. Kimi zaman kısa kimi zaman uzun süren bu halsizliklerin nedenleri var. Bunlardan bazıları ciddi problemlerin işaretiyken, bazıları basit nedenlerden kaynaklanabiliyor. 

Hırs ve evhamın zararlı olduğunu unutmayın

Mükemmeliyet, hırs ve evham, beyin ve sinir sisteminin diğer organ sistemleri üzerindeki düzenleyici etkisini yerine getirmesinde zorluk yaratıyor. Sevdiği işi yapmayanların çıkmazdan kurtuluşunun zor olduğu belirtiliyor ve stresin bir algı meselesi olduğuna dikkat çekiliyor. Olaylara bakış açınızı değiştirip iyimser olmaya çalışmanız ve hobiler için zaman ayırmanız işinizi kolaylaştırıyor. İşe ayırdığınız saatin verimli olmasının dinlenmeye ayırdığınız sürenin nasıl verimli geçirildiğine bağlı olduğunu unutmamanız gerekiyor.

Sosyalleşmeyi ihmal etmeyin

Empati, karşımızdakinin ruh halini anlayıp etkilenmek olarak tanımlanıyor. Bu durumda bize kendimizi iyi hissettiren kişilerle zaman geçirmek, verimliliğimizi ve iyimserliğimizi artırıyor. Benzer şekilde yardım kuruluşlarında çalışmak da fiziksel ve ruhsal enerjimizde artış sağlıyor. 

Uykudan önce mailinize bakmayın

6-8 saatlik iyi bir gece uykusunun sağlık için önemi çok büyük. Bu nedenle uykudan hemen önce kitap okumamak, bilgisayar ve cep telefonundan uzak durmak gerekiyor. Bölünmüş, kalitesiz, eksik ya da fazla uyku:

  • Bağışıklık sistemini ciddi derecede bozuyor. 
  • Hafızayı önemli ölçüde zayıflatıyor. 
  • Dikkat dağınıklığı yaratıyor. 
  • Zihinsel ve fiziksel performansı düşürüp problem çözme yetisini azaltıyor. 
  • Şeker hastalığına yatkınlığa, tokken bile sık acıkmaya (gece nöbeti tutanlarda), kilo artışına neden oluyor. Hayvan deneylerinde tümör gelişimini 2-3 kat artırıyor. 
  • Biyolojik iç saate bağlı (uyku hormonu ve antioksidan olan) melatonin gibi hormonların dengesini bozup kansere neden olan oksidasyon yapıcı maddelere karşı dayanıksızlığa yol açıyor. 
  • Stresle ilişkili kalp, tansiyon, mide, bağırsak ve psişik hastalıkları artırabiliyor.

Uyanma saatinizi fazla değiştirmeyin

Hafta içi yoğun çalışıp Cumartesi veya Pazar sabahları bir saatten daha geç kalkmak biyolojik iç saatinizi bozabiliyor. Cuma ve cumartesi geceleri geç de yatsanız uyanma saatinizi fazla değiştirmemeniz öneriliyor. Uykunuz yetmezse öğleden sonra 20 dakikalık bir şekerlemenin dinçlik kazandıracağı belirtiliyor. 

Kahvaltıda reçel ve meyve suyundan uzak durun

Kahvaltıda karbonhidrat ağırlıklı beslenme (bal, reçel, beyaz unlu gıdalar, meyve, meyve suyu) 2 saat sonra ani şeker düşmesi ve enerji eksikliği yaratabiliyor. Bu durumda peynir, yumurta, domates ve salatalık türü besinlerin tercih edilmesi gerekiyor. 

Kahvaltı saatlerinize düzen getirin

Bazı kişiler kahvaltı yapmayınca enerji eksikliği hissederken, bazıları bunun eksikliğini duymuyor. Hepimiz benzer olsak da kişiler arasında farklılıkların olabileceğini unutmamamız ve vücudumuzun sesini dinleyerek karar vermemiz öneriliyor. Bazı insanlar sabah, bazılarıysa öğleden sonra enerjik olduğu için çalışma düzeninizin yapınıza göre ayarlanması isteniyor.

"Sağlığınız için günde 3 litre su için" önerisinin bilimsel bir temeli bulunmuyor. 

Sağlıklı bireylerin terle kaybettiği su ve tuz miktarı, yaptığı fiziksel aktivite, bulunduğu ortamın ısısı, tükettiği gıda cinsleri ve miktarları, metabolizma hızı, böbreklerinin çalışma düzeyi, birbirinden farklı olabiliyor.

Bu nedenle su ihtiyacı¬mız günden güne ve hatta gün içinde bile değişkenlik gösteriyor. Bu noktada susama duyusunun en önemli belirleyici olduğunu unutmamanız gerekiyor. Koyu renk idrar ile dilde ve ciltte kuruma, su eksikliğini gösteriyor. Sağlıklı kişinin idrarının uçuk san renkte olması gerekiyor.



HABERTÜRK Gazetesi  /  25 Temmuz 2017

  • İstanbul Florence Nightingale Hastanesi, Sağlıklı Yaşam Merkezi Direktörü Uzm. Dr. Özgür Şamilgil basit yorgunluğu yenmenin yollarını anlattı.
Tarih 25.7.2017 editor@florence.com
Paylaş
Benzer Haberler