Uzm. Dr. Şamilgil'e göre, dış ortamın soğuk havasına uyum sağlamak için egzersiz yapmayanlar üşümemek için bilinçsizce daha çok şekerli besinler yiyerek kilo alıyor ve ciltaltı yağ dokularını arttırıyor.

Yazın uzun ve güneşli günlerinin geride kalması, havaların hızla soğuması sağlığı olumsuz etkileyebiliyor. Uzmanlar özellikle görülme sıklığı sonbaharla başlayıp kış sonuna kadar en yüksek oranlara ulaşan mevsimsel depresyona dikkat çekiyor. Güneş eksiliğinin depresyona neden olabildiğini hatırlatan İstanbul Florence Nightingale Hastanesi Sağlıklı Yaşam Merkezi Direktörü Uzm. Dr. Özgür Şamilgil, sonbaharı sağlıklı geçirmek için yapılması gerekenlere değinerek: "Yağışlı ve bulutlu hava şartları nedeniyle güneş ışığı eksikliği, beyinde mutluluk hormonu ve D vitamini üretici etkisinin azalması bunda en önemli rolü oynuyor. Çalıştığımız ortamın mümkünse gün ışığını bol miktarda alacak şeklide konumlandırılması öneriliyor. Bu nedenle güneşi az gören kuzey Avrupa ülkelerinde hastanelerde depresyon tedavisi için güneş ışığını taklit eden ışık tedavi odalarının kullanıldığı biliniyor" ifadelerini kaydetti. Yürüyüşün de önemine vurgu yapan Şamilgil, şöyle devam etti: "Diğer bir çözüm de işe gidip gelirken vasıtadan bir durak önce inip gün ışığında yürümek. Bu, gözlük takmadan yapıldığında, güneş ışığının gözbebeğimizden beyne ulaşımını kolaylaştırıyor. Ayrıca sosyalleşmek de depresyon riskini azaltıyor." 

D vitamini önemli 

Güneş yardımıyla cildimizde üretilen D vitamininin, bağışıklık sisteminin 20'yc yakın antibiyotik benzeri silah üretimini sağladığını belirten Şamilgil sözlerine şunları ekledi: "Özellikle yazın yeterli güneş görmeyen veya tatil yapamayanlar, havaların soğumasıyla virüslerle oluşan grip benzeri hastalıklara çok daha kolay yakalanıyor ve zor iyileşiyorlar. Bu kişilerin hekimlerine başvurarak kanda D vitamin seviyelerini ölçtürüp, takviye almaları gerekiyor." 

Egzersiz dinç tutuyor 

Düzenli yapılan egzersizin başta mikrobik hastalıklar olmak üzere birçok hastalığa yakalanmayı engelleyici faydası olduğu biliniyor. Bağışıklık sistemi; egzersizi takiben ilk 2 saat çok aktif hale geçiyor ve 24 saate kadar da bu durum sürüyor, mikrobik hastalıklara ve kansere karşı dayanıklılık artıyor. Egzersize zaman ayıramayacaklara önerilerde bulunan Dr. Şamilgil, şöyle devam etti: "Alışverişe yürüyerek gitmek, asansör yerine merdiven kullanmak bile faydalı. Üstelik dışarıda, serin havada yapılan egzersiz, daha çok kalori yakmayı sağladığı gibi soğuğa dayanıklılığı da artırıyor. Düzenli egzersiz yapanlar gribe yüzde 50 daha az yakalanıyor. Yakalandığında, egzersize devam etmekle yüzde 30 çabuk iyileşiyor. Mevsimsel ısı farkına uyum sağlamak için haftada en az 3 gün dışarıda 30-40 dakika yürüyüşe çıkmak gerekiyor. Egzersiz ayrıca vücutta mutluluk hormonu ve ağrı kesici bir madde üretimi sağlayarak mevsimsel depresyon riskini de azaltıyor." 

Dr. Şamilgil'e göre, dış ortamın soğuk havasına uyum sağlamak için egzersiz yapmayanlar üşümemek için bilinçsizce daha çok şekerli besinler yiyerek kilo alıyor ve ciltaltı yağ dokularını arttırıyor. Hareket eksikliği de kilo almayı hızlandırıyor. Kolay hastalanmamak için probiyotik yani faydalı bakteri içeren doğal yoğurt, sarımsak, soğan, sirke ev yapımı turşu, boza, kefir, şalgam, bol taze koyu yeşil, koyu kırmızı, mor renkli sebzeler ve C vitamini içeren narenciye tüketimi öneriliyor. Kuşburnu, nane-limon, zencefil, tarçın, doğal bal tüketimi bağışıklık sistemini güçlendiriyor. Şekerli unlu gıdalar, şekerli meşrubatlar ise virüslere karşı bağışıklık sisteminin mücadelesini zorlaştırdığı için tüketilmemesi gerekiyor. Mikrobik hastalıklara yakalanıldığında yüksek oranda C vitamini içeren besinler yanında tavuk suyu, tarhana, balık, kırmızı et, sakatat, yoğurt yani ağırlıklı beslemek iyileşmeyi hızlandırıyor. Bağışıklık sistemi, ortalama 7 saat kadar kesintisiz uykuya ihtiyaç duyuyor. Düzenli uyku da büyük öneme sahip.


BİRGÜN Gazetesi   /   10 Ekim 2017

  • Uzm. Dr. Şamilgil'e göre, dış ortamın soğuk havasına uyum sağlamak için egzersiz yapmayanlar üşümemek için bilinçsizce daha çok şekerli besinler yiyerek kilo alıyor ve ciltaltı yağ dokularını arttırıyor.
Tarih 11.10.2017 editor@florence.com
Paylaş
Benzer Haberler