Sonbaharın gelmesiyle birlikte; muayene odalarımız ” Son günlerde bana birşeyler oldu, kendimi çok yorgun ve mutsuz hissediyorum, sürekli uyumak istiyorum” diyen hastalarımızla dolmaya başladı.

 Çevremizde de doktora başvurmasa bile böyle hisseden ve neden olduğunu bilmediği için endişelenen birçok insan var. Size güzel bir haberim var! Yalnız değilsiniz! Hemen endişelenmeyin. Muhtemelen sadece sonbaharın tetiklediği “Sonbahar Depresyonu” dan muzdaripsiniz. Ataşehir Florence Nightingale Hastanesi İç hastalıkları uzmanı Dr. Deniz Şimşek adım adım sonbahar depresyonuna dikkat çekiyor;

Peki nedir bu sonbahar depresyonu? Neden olur? Belirtileri nelerdir? Ne yapmamız gerekir? Şikayetlerimiz başka rahatsızlığa da bağlı olabilir mi? Ne zaman endişelenmeliyiz?

Bu yazıda kısaca bunlara değinmek istiyorum. Yazın güneş ışınları Dünya’ya dik gelir. Bu bol ışık mutluluk hormonu olarak bilinen serotonin salgısını arttırır. Bunun sonucunda daha mutlu ve aktif oluruz. Sonbaharın gelmesiyle birlikte ise bu bol ışıklı günler yerini daha karanlık günlere bırakmaya başlar. Bu hem serotonin üretimini azaltır, hem de uyku hormonu olarak bilinen melatonin üretimini arttırır. Bu tamamen fizyolojik bir olaydır. Ve biz kendimizi yaz aylarına göre daha yorgun, isteksiz, mutsuz hissetmeye ve uykuya daha çok ihtiyaç duymaya başlarız.

Doğal bir süreç olan sonbahar depresyonundan bazı küçük değişikliklerle daha az etkilenebilirsiniz.

1) Beslenmeye dikkat: Çikolata, acı pul biber gibi gıdaların serotonin üretimini arttırdığı bilinmektedir. Ciddi bir kilo probleminiz ya da şeker hastalığınız yoksa günde 30 gr kadar ( 150-200 kalori arası )  bitter çikolata öğleden sonra çay ya da kahvenize eşlik edebilir. Salata yemek ya da yoğurdunuza pul biber ilave edebilirsiniz. Ayrıca yumurta,muz,kivi,ananas ve ceviz de yorgunluk ve mutsuzluk hissinizin azalmasına yardımcı olur. Su tüketiminizin de günde 8 bardağın altında olmamasına dikkat edin.

2) Güneş ışığından azami yararlanmaya çalışın: Gündüz perdelerinizi açın. Haftasonlarında zor da olsa yataktan erken çıkmaya çalışın. Açık havada yürüyüşler yapın.

3) Sevdiğiniz insanlarla görüşün: Sevdiğiniz şeyleri yapmaya çalışın. Kendinize zaman ayırın.

4) Küçük tatiller için fırsat yaratın: İmkanınız varsa sonbahar ve kış dönemi boyunca 2-3 günlük küçük tatiller her zaman iyi gelir.

Unutmayın: Sonbahar depresyonu doğal bir süreçtir ve geçicidir. Bazı kişiler mevsim değişikliklerinden daha fazla etkilenebilir. Yukarda anlattığım hayat tarzındaki ve beslenmedeki ufak değişiklikler bu durumu daha hafif ve daha kısa sürede atlatmanızı sağlar. 

29 Eylül 2019 / Yeni Çağrı Gazetesi 

Tarih 30.9.2019 editor@florence.com.tr
Paylaş
Benzer Haberler