Çoğu fruktoz ve benzeri şeker esaslı şuruplar içeren meşrubatlar, birçok zararının yanında gut hastalığını da tetikliyor.

“Et yemiyorum ama gut hastalığından kurtulamıyorum!” diyorsanız, şekerli meşrubat ve gıdalardan uzak durmayı deneyin. Çünkü bazı araştırma ve ciddi yayınlar, fazla meşrubat tüketiminin gut hastalığı riskini ciddi oranda artırdığını gösteriyor.

Yemekten çok daha kolay tüketildikleri için de aşırı miktar içildiklerinde fark edilmiyorlar. İç hastalıkları Uzmanı Dr. Özgür Şamilgil, “Gut, eklemlerimizin mikropsuz iltihabi bir hastalığıdır, ürik asit denilen, metabolizma artığı bir maddenin eklem boşluklarında, iğnemsi kristaller şeklinde çökelek oluşturmasıyla ve ağrıyla ortaya çıkarak sıklıkla tekrarlanır” diyor.

Sorun çoğunlukla ayak baş parmağında beliriyor. Fazla protein ve alkol tüketiminin önemli bir etken olduğu belirtilse de şekerli gıdaların ve içeceklerin de aynı etkiye sahip olduğu bildiriliyor.

Risk artıyor

Amerikan JAMA Dergisi’nde yayınlanan bir araştırmada şunlar var;

Her gün 1 bardak şekerli meşrubat (kolalı içecekler, gazoz, meyve suyu vb) içenlerin ayda 1 bardak içenlere göre gut riski yüzde 74 artıyor.

Günde 2 bardak veya daha fazla içenlerde gut riski yüzde 97 artıyor.

Günde 1 bardak portakal suyu içenlerde gut riski yüzde 41 artıyor.

Günde 2 bardak portakal suyu içenlerde gut riski yüzde 142 artıyor.

Beden kitle endeksi 30’un üzerindeki kilolu kadınların, alkol içenler kadar ve hatta daha fazla riskli olduğu saptanıyor.

Gut sorunu yaşayanlara öneriler

  • Fazla protein (et, süt ürünleri, deniz mahsulleri, bakliyat, mantar) tüketimi kısıtlanmalı.
  • Şekerli meşrubat, hazır meyve suları, şekerli gıdalar ve rafinerize tahıllar (beyaz unlu gıdalar) tüketilmemeli.
  • Meyve bütün haliyle (lifleriyle beraber) tüketilmeli, az şekerlisi tercih edilmeli.
  • Alkol tüketimi bırakılmalı veya azaltılmalı (Günde 1 bardak kırmızı şarap aşılmamalı.)
  • Kiraz, çilek, böğürtlen ailesinden meyveler Aspirin benzeri bir madde içerdiği için bolca tüketilmeli (Gut atağı sırasında her gün 50 adet kirazın suyunu sıkıp içmenin yararlı olduğu belirtiliyor.)
  • Ev yapımı turşu, kefir, elma sirkesi, limon, sarmısak yenmeli (Gut benzeri diğer romatizmal hastalıklar açısından da faydalı olabileceği bildiriliyor.)
  • İdrar rengi uçuk sarı olacak miktarda su tüketimine özen gösterilmeli.
  • Koyu yeşil yapraklı, taze ve mümkünse çiğ sebze tüketimi artırılmalı.
  • Dolaşımı hızlandırarak ürik asit atılımını artırıp bağışıklık sistemini güçlendirdiği için düzenli egzersiz yapılmalı.

Hangi hastalıklarla ilişkili?

  • Kalp-damar hastalığı
  • Yüksek kolesterol
  • Hipertansiyon
  • Böbrek hastalığı
  • Diyabet ve obezite

 

HTGazete / 16 Mart 2017

  • Çoğu fruktoz ve benzeri şeker esaslı şuruplar içeren meşrubatlar, birçok zararının yanında gut hastalığını da tetikliyor.
Tarih 17.3.2017 editor@florence.com
Paylaş