Masa başında hasta olmayın...

Ergonomi, insanın davranışsal ve biyolojik özelliklerini inceleyerek kişiye uygun çalışma ve yaşama ortamı yaratmayı hedefleyen bir bilim dalı. Çalışanın sağlığı ve güvenliğinin sağlanması, iş gücü kayıplarının önlenmesi, yorulmanın ve iş streslerinin azaltılması, iş kazaları ve mesleki risklerin en aza indirilmesi, verimlilik ve kalitenin yükseltilmesi ergonominin temel amaçlarından.

Çalışanların ergonomik sorunları neden oluşur?

Ofis çalışanlarında kas-iskelet sistemi problemleri genellikle şiddetli travmalar sonucu oluşmazlar; ancak kaslar, eklemler, kıkırdaklar gibi yumuşak dokularda ve sinir sistemindeki tekrarlı incinmeler nedeniyle yavaş yavaş ortaya çıkarlar. Özellikle ofis çalışanlarında bedenin uygunsuz duruşu, uzun saatler oturma zorunluluğu, çalışılan masanın, sandalye ve bilgisayarın kişinin özelliklerine uygun olmaması gibi faktörler nedeniyle kas-iskelet sistemi problemleriyle sıklıkla karşılaşılır. Çalışma ortamımızda yapılacak bazı ergonomik düzenlemelerle daha rahat, konforlu ve verimli olabilmemiz mümkündür.

Fiziksel faktörler dışındaki etkenler nelerdir?

İş ortamındaki stresler, kişinin yaşı, sigara kullanımı, fazla kilo, ailesel faktörler gibi unsurlar da kas-iskelet sistemi rahatsızlıklarına neden olabilir.

Hangi hastalıklara neden olur?

  • Bel ve Boyun Fıtığı, Fibromiyalji (Kronik Ağrı Sendromu),
  • Miyofasiyal Ağrı Sendromu (Bölgesel Ağrı Sendromu),
  • Akut Kas İncinmeleri ve Eklem Burkulmaları,
  • Omuz ve El Bileği Sinir Sıkışmaları...

Kas-iskelet sistemi rahatsızlıklarını nasıl önleyebiliriz?

Nötral duruşta çalışmalıyız. (Nötral duruş: Baş ve omuzlar dik, kollar yanlarda, bel destekli, ayaklar yer ile tam temasta, kalçalar ve gövde arasındaki açı 90°, vücut ağırlığı kalça ve uyluklara eşit dağılmış duruş.) Sık sık, küçük molalar vererek, germe ve esneme egzersizleriyle vücudumuzu rahatlatmalıyız. Aşırı kuvvet ve tekrarlardan kaçınmalıyız. Çalışma masası ve sandalyemizin boyumuza göre ayarlanabilir olmasına dikkat etmeliyiz. Vücudumuzu çalışma masasına yakın tutmalıyız.

Bilgisayar kullanıyorsak, monitör-göz uzaklığımızın ortalama 50-60 cm olmasına, boyun, el ve bileklerimizi doğru pozisyonda tuttuğumuza emin olmalıyız. Işığın bilgisayar ekranı üzerine direkt gelmemesine dikkat etmeliyiz. Doğru bir el-mouse yerleşimine dikkat etmeliyiz. (El bileği nötral pozisyonunda olmalı. El mouseu tam kavramak ve klavye-mouse aynı hizada olmalıdır)

Sonuç olarak; çalışma ortamımızda yaşadığımız problemleri alacağımız küçük önlemlerle çözebiliriz. Ancak unutmayın ki, sorunlarınızı doğru zamanda, bu konuda eğitimli doktor ve terapiste danışmanız büyük önem taşımaktadır.

KadıköyLife Dergisi  / Ocak & Şubat 2017

Tarih 18.1.2017 editor@florence.com
Paylaş