İstanbul Florence Nightingale Hastanesi Sağlıklı Yaşam Merkezi Direktörü Uzm. Dr. Özgür Şamilgil, iş yaşamında özellikle yöneticilerin strese maruz kaldığını ve bunun da kalp hastalıklarını arttırdığına dikkat çekiyor.

Şamilgil'e göre, iş dünyasında üst düzey yönetici olabilmek ve konumunu korumak son derece zor. Bu konumdaki kişilerde başta stres bağlantılı olmak üzere birçok hastalık daha sık ortaya çıkabiliyor. Aslında doğru stres yönetimi ve yaşam tarzı değişiklikleriyle bunların çoğunu engellemek mümkün. Daha çok hareket etmek ve yediklerimize dikkat etmek stresin zararlı yönlerini önleme konusunda önemli silahlar.

Astım tipi baş ağrılarını tetikleyebiliyor. Ani stres, hava yollarında büzüşmeye neden olarak astım ataklarını sıklaştırarak hava yollarında hassasiyet geliştiriyor. Strese bağlı sigara tüketiminin fazlalığı da bu riski artırıyor.

Kas, kemik ağrıları ve KRONİK YORGUNLUK

Masa başı uzun süreli hareketsiz çalışmak, yeterli su içmemek ve gerginlik, güneşlenmemek (D vitamini eksikliği) kas iskelet sisteminde aşırı spazma yol açarak eklem ve kas hastalıklarına neden oluyor.

DEPRESYON ve kaygı

Stres yönetiminde başarısız olan yöneticilerde ve çalışanlarda depresyona yakalanma olasılığının yüzde 80'lere ulaştığı biliniyor. Bu durum iş performansının daha da düşmesine yol açarak bir kısır döngüye neden oluyor.

Yaratıcı, aceleci, mükemmeliyetçi, sabırsız, çabuk sinirlenen, kendi işini asla başkasına bırakmayan, ertelemeyen genel anlamda esneklikten uzak insanlar genellikle stresle en çok mücadele edenler oluyor. Bu kişilerde stresle kana karışan adrenalin gibi hormonlara bağlı ani tansiyon ve nabız yükselmeleri, kalp ritminde düzensizlikler ve bazen damar spazmlarına bağlı kalp krizi veya inme görülebiliyor. Ayrıca bu kişiler aşırı sigara, alkol tüketimi, uykusuzluk, obezite, depresyon gibi kalp damar hastalıkları riskini arttıran diğer risk faktörlerine de sıklıkla maruz kalıyor.

DİYABET

Stres iki şekilde diyabeti etkiliyor. Birincisi, hem yeme davranış bozukluğuna yol açıyor hem de alkol tüketimini arttırarak kilo fazlalığına neden olarak şeker hastalığına zemin hazırlıyor. İkincisi ise, stres hormonlarının şekeri yükseltici etkisi bulunuyor.

BAŞ AĞRISI

Uzun süren toplantılar nedeniyle aç kalınması şeker düşüklüğüne neden olabiliyor. Bu durumda vücut alarma geçiyor ve şeker depolarından kana şeker karışması için adrenalin salgılamaya neden oluyor. Bu da beyin damarlarında daralmaya neden olarak migren

MİDE, BAĞIRSAK SİSTEMİ hastalıkları

Beyin sinir lifleri ağıyla sindirim sistemiyle doğrudan bağlantı halinde. Mutluluk hormonu seratoninin yoğunluğu bağırsakta beyindekinden daha yüksek. Her ikisindeki bozukluk da birbirini olumsuz şekilde etkiliyor. Mide ülserleri, yemek borusuna asit sızmasına bağlı olarak göğüste yanma hissi, şişkinlik, gaz, karın ağrıları, basur kanamaları, kabızlık ve ishal atakları düzensiz, dengesiz beslenme ve stresle doğrudan ilişkili.

CİLT hastalıkları

Cilt hastalıklarının çoğunun stresle yakın ilintili olduğu eskiden beri biliniyor. Özellikle sedef hastalığı, ürtiker, egzama en sık rastlananları.

BÖBREK hastalıkları

Uzun süren toplantılarda idrar söktürücü fazla çay, kahve tüketimi ve stres hormonlarının yüksekliği idrarla su kaybına yol açmakta ve böbrek taşı olasılığını artırmakta.

ALZHEİMER

Sık ve uzun seyahatler, egzersiz eksiliği, yoğun stres, düzensiz ve yetersiz uyku, beynin bilişsel fonksiyonlarını olumsuz etkiliyor. Bu durum dikkat dağınıklığı, karar verme güçlüğü, alınganlık, algılama ve hafıza zayıflamasına yol açıyor. Deneyler, hayvanlarında stresin Alzheimer'ın daha hızlı ilerlemesine neden olduğunu gösteriyor.

Hızlı yaşlanma ve KANSER

Yüksek stres altında gebelik geçirenlerin çocuklarının ileride başta psikolojik hastalıklar olmak üzere birçok kronik hastalığa yakalandığı biliniyor. Araştırmalar stresin ömrü 9 -17 yıl kadar azalttığını gösteriyor. Kronik uykusuzluk herhangi bir nedenden ölüm riskini üç kat artırıyor.

OBEZİTE

Düzensiz ve abur cubur beslenme, egzersiz eksiliği, yetersiz uyku, strese bağlı kanda kortizon hormonu yüksekliği özellikle bel çevresinde yağlanmaya ve kilo artışına neden oluyor. Bel çevresindeki yağlanma başta kalp damar hastalıkları olmak üzere birçok hastalığa yol açıyor.

Uzm. Dr. Özgür Şamilgil UYARIYOR!

Sağlığınız için bunları ihmal etmeyin

1- Sigara gibi çevresel zehirlerden radyasyondan uzak kalmaya çalışın.

2- Susadığınız ve terlediğiniz kadar idrar rengi uçuk sarı olacak miktarda doğal kaynak suyu (çok terlerseniz maden suyu) tüketin.

3- Saf şekerli, unlu gıdaları, katkı maddesi eklenmiş gıdaları tüketmeyin.

4- Çok çeşitli ve yüksek düzeyde antioksidan içerdiğinden her sabah 1 tatlı kaşığı gerçek bal yiyin.

5- Günde 5-6 porsiyon mümkünse yüzde 60-70'i çiğ koyu yeşil ve kırmızımsı sebzeleri tüketin.

6- Çok şekerli olmamak kaydıyla günde 2 porsiyon meyve tüketin. Yemekten 30 dakika önce tüketmek meyvenin sindirimini kolaylaştırır.

7- Organik gıdalar tüketin. Haftada en azından 2-3 gün 200-300 gr yağlı balık, bulursanız köy tavuğu ve az yağlı kuzu eti tüketin.

8- Günde 50-60 gr kavrulmamış badem ceviz fındık tüketin.

9- Günde 2-3 fincan taze demlenmiş çay, kahve için.

10- Doğal yoğurt, sirke, nar ekşisi, kefir, ev turşusu, peynir yeyin.

11- Sarımsak, soğan, tarçın, kırmızı biber gibi baharatları sofranızdan eksik etmeyin.

12- Sızma zeytinyağını tercih edin. Sızma zeytinyağını yemek pişmeye yakınken ekleyin bunun dışında sıvı yağ tüketmeyin.

13- Yemek pişirme yönteminizi gözden geçirin. Kömür dumanı ve yüksek ateş yerine haşlama, buğulama yöntemini tercih edin.

14- Çelik veya seramik tencere kullanın. Plastik kaplarda mikrodalgada yemek pişirmeyin.

15- Tereyağı kullanımında aşırıya kaçmayın. Abartmadan doğal tereyağı, doğal yumurta tüketin.

16- Haftada en az 4-5 gün 30-40 dakika hızlı-yavaş değişken tempoda yürüyün ve kas esnetici egzersizler yapın.

17- Masa başında durağan kalmayın. Masa başından saat başı kalkıp 2-3 dakika da olsa hareket edin.

18- Alkol kullanıyorsanız erkeklerde günde 1-2, kadınlarda 1/2-1 kadehi geçmeyin.

19- Stresle mücadele için sosyal çevrenizi genişletin, hobi edinin, iyimser dostlarda vakit geçirin, inancınıza uygun etkinliklere katılın, affedici olun.

20- 7-8 saat kaliteli uykuyu ihmal etmeyin.


PARA & Haftalık Ekonomi Dergisi    I   20 - 26 Kasım 2016 

Tarih 21.11.2016 editor@florence.com
Paylaş
Benzer Haberler