Diyabette ilaç-insülin tedavisinin yanı sıra, sağlıklı beslenme de çok önemli

Diyabette ilaç-insülin tedavisinin yanı sıra, sağlıklı beslenme de çok önemli. Kan şekerini düşürmek, insülin ihtiyacını azaltmak, şeker hastalığına bağlı ileride ortaya çıkabilecek göz, kalp, böbrek hastalıkları riskini düşürmek için sağlıklı beslenme ilkelerini öğrenin. İşte, diyetinizde dikkat etmeniz gerekenler:

Şişli Florence Nightingale Hastanesi Beslenme ve Diyet uzmanı Tuba Kayan Tapan anlattı:

  • Tüm besin öğelerini içeren yeterli ve dengeli beslenme şarttır.
  • Düzenli omega 3 tüketimi kan şekerini de düzenler.
  • Gazlı içecekler ve meyve suları kan şekerini hızlıca yükseltir.

Diyabette beslenme neyi amaçlar?

Amaç diyabete bağlı ileride ortaya çıkabilecek kronik problemleri önlemek, kişiye sağlıklı beslenme alışkanlığını kazandırmak, yaşam süresini ve kalitesini yükseltmektir. Şekerli gıdaların aşırı tüketimine bağlı hiperglisemi (kan şekeri yüksekliği), yetersiz beslenme tüketimine bağlı hipoglisemi (kan şekeri düşüklüğü) gelişir. Kan şekerinin beslenmeye bağlı sürekli yüksek kalması, böbrek hastalıkları, kalp-damar hastalıkları, nörolojik hastalıklar, göz sağlığı problemleri, felç ve enfeksiyonlara yol açabilir. İşte, bu sorunların ortaya çıkışı uygun bir beslenme programıyla engellenebilir.

Öğün zamanları nasıl planlamalı?

Aralarında 3,5 saatten daha uzun süre olmamalı. Uzun süre aç kalmak hipoglisemiye yol açar.

Hangi yiyecekler kan şekerini etkiler?

Kan şekeri, az posalı, yüksek karbonhidratlı, düşük proteinli ve düşük yağlı besinler yendiğinde etkilenir. Örneğin, basit şeker dediğimiz çay şekeri kan şekerini yükseltir. Bu kişilerin şekersiz çay ve kahve tüketmeleri gerekir. Beyaz undan yapılan bir poğaça ve kepekli undan yapılan bir poğaça arasında fark vardır. Kepekli olan yüksek lif içerdiğinden kompleks karbonhidrat olarak adlandırılır, dolayısıyla kan şekerini hızlıca yükseltmez. Sıcak karbonhidrat örneğin sıcak haşlanmış patates, kan şekerini soğuk patatese göre daha hızlı yükseltir, içindeki nişasta sıcakken daha çok etki eder. Günlük protein alımı az olan bireylerde, doğal olarak diyetin karbonhidrat yüzdesi artar.

Ekşi meyvelerde daha mı az şeker var?

Ekşi meyvelerin glisemik indeksi düşüktür, fakat bu demek değildir ki 5 porsiyon ekşi meyve tüketelim. Diyabeti olan bireylerin meyve gibi basit şeker içeren besinleri her ne kadar lifli ya da düşük glisemik indeksti olsa da miktarlarına dikkat etmek gerekir.

Kurubaklagiller: Bezelye, mercimek ve kuru fasulye.. Bu tür besinlerin en önemli özelliği, vücutta şekere tamamen şekere dönüşmemesidir. Aynı zamanda tam buğday, çavdar, yulaf kepeği gibi ürünler de diyabetli kişiler için en uygun karbonhidrat türleridir.

Protein ve protein kaynakları: Süt ve süt ürünleri, et, yumurta, tavuk ve balık tüketimi çok önemlidir. Günlük enerjinin yüzde 16-20 'si olmalıdır. Kan şekerinin normal olması için yeterli protein ve yağ alımının olması gerekir. Balık tüketimi artırılmalı, zeytinyağı tercih edilmeli. Bağışıklık sistemi kuvvetlendirmek için probiyotik yoğurtlar tüketilmeli. Böylece oluşabilecek enfeksiyonlar ortadan kalkar.

Çok şekerli yiyen şeker hastası olur mu?

Yüksek şeker tüketimi kilo almaya yol açar. Kilo artışıyla beraber karın bölgesi yağlanır. Yağlı doku endokrin organ gibi çalışmaya başlar, buna bağlı olarak insülin bozulur. Bu şekilde beslenen bireylerde kiloya bağlı ileri yaşta şeker hastalığı ortaya çıkabilir. Doğal bal serbestçe yenebilir mi? Kahvaltıda 1 tatlı kaşığı bal tüketilebilir. Daha fazlası zararlıdır. Doğal olması balın şeker içermediği anlamına gelmez.

Tarçın kan şekerini düşürür mü?

Tarçınla ilgili yapılan çalışmalarda kan şekerini dengelediğine dair sonuçlar çıkmıştır. Sonuçta olumlu sonuç gözlenen tüm çalışmalarda 'Çin tarçını' yani cinnamomum cassia kullanıldığı görülüyor. Etkinin sağlanabilmesi için kullanılan miktar ve süre de önemli. Asgari etki için günde en az 1 -2 gram Çin tarçını tozu ya da özütünün en az birkaç ay kullanılması gerekiyor.

Diyabetik ürünler uygun besinler mi?

Yüksek oranda tüketilirse kan şekerini tıpkı glikoz almış gibi yükselttiğine dair çalışmalar var. Bazı araştırmalarda, fazla tüketiminin insülin salgısını olumsuz etkilediği orta çıkmıştır. Dolayısıyla bu ürünlerin az miktarda tüketilmesi uygundur.

Kan şekeri düşünce ne yenilmelidir?

Kan şekeri düştüğünde hızlıca yükselmek için, sofra şekeri, meyve duyu gibi kan hızlı karışacak, basit şeker tüketmek gerekir.

Glisemik indeks nedir ?

Glisemik indeks, besinlerin içeriklerindeki karbonhidrat (şeker) miktar oranlarına göre sınıflandırılmasıdır. Buna göre düşük glisemik indeksli besinlerin seçimi tokluk kan şekerinin kontrolünü sağlarken yüksek glisemik indeksli besin seçimi tokluk kan şekerinin yükselmesine neden olabilir.

 

Posta Gazetesi I 05.02.2015

  • Diyabette ilaç-insülin tedavisinin yanı sıra, sağlıklı beslenme de çok önemli
Tarih 5.2.2015 editor@florence.com.tr
Paylaş
Bizden haberdar olmak
ister misiniz?
florence nightingale hastanesi çağrı merkezi
florence nightingale hastanesi

Copyright 2016 Florence Nightingale. Tüm hakları saklıdır.

Web sitemizdeki bilgiler kişileri tanı ve tedaviye yönlendirme amacı taşımaz. Tanı ve tedaviye yönelik tüm işlemlerinizi doktorunuza danışmadan uygulamayınız.