Şişli Florence Nightingale Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji uzmanı Prof. Dr. Neslihan Aksu, yaşlanma sürecini yavaşlatabilmenin yollarını anlattı...

Proteini almayı ihmal etmeyin

“40’li yaşlardan itibaren yaşlanma sürecinde kas iskelet sisteminin miktar ve fonksiyonlarında  belirgin azalma gözlenmektedir. İnsanoğlunun en büyük hayalidir yaşlanma sürecini yavaşlatmak. Şu sıralarda uzmanlar yaşlanmanın, kas kalitesi ve gücünün kaybını önleyerek bunun yavaşlatılacağı düşününcesinde. Çünkü biliniyor ki yaşlanma kas kitle ve fonksiyonlarının azalması ile oluşuyor. Yaşlanma sürecinde kas kaybına ek olarak kas hücrelerinde mitokondrilerin sayısı ve fonksiyonları da azalıyor. Böylece kas hücresi daha az enerji üretiyor ve kas güçsüzlüğü gelişiyor. Kasın serbest radikallere karşı antioksidan aktivitesi azalıyor, oksidatif stres artıyor. Yaşlılarda, artmış protein ihtiyacına ek olarak protein alımındaki azalma, kas ve kemik kitle kaybını arttırıcı rol oynayabilir.

Kas güçsüzlüğünü giderin

Yaşlılığa ait birçok sorunun önlenmesi veya giderilmesinde kas güçsüzlüğü ile mücadele etmek en etkin yoldur. Bu mücadelenin en başarılı yöntemi ise uygun egzersiz ve yeterli protein alımıdır. Yürüme, bahçe işleri veya ev işlerinde yaptığımız aktiviteleri artırarak bile kas kaybını yavaşlatabiliriz. Yaşlı insanların kiloları başına günde 1 ila 1.5 gram protein almaları gerektiği ve bunun üç öğün boyunca dağıtılması önemlidir. D vitamini alımını artırmanın kas gücünü ve fonksiyonunu artırdığını ve kas kaybını azalttığı bilinmektedir.

Oruçluyken egzersiz yapılır mı?

Oruç tutmak egzersiz yapmanıza engel değildir. Oruç tutanlar için en ideal egzersiz yürüyüş, yüzme ve sabah bisiklete binme egzersizleridir. Sabah erken saatlerde veya iftardan 1 saat önce yapılmalı ya da iftardan 2 saat sonra yapılması tercih edilmelidir.

Yaşa göre egzersiz tipleri nasıl olmalıdır?

45-55 yaş: 40’lı yaşlar sağlık problemlerinin ortaya çıktığı yaşlardır. Yaşlanma süreci ile metabolizma yaşlanmaya ve kas kitlesi azalmaya başlar. Eğer egzersiz yapılmazsa bu yaşlarda kilo alımı kaçınılmazdır. Kadınlarda östrojen erkeklerde testesteron miktarı azalmaya başlar. Haftanın 5 günü 30 dakika zorlu olmayan yürüyüş, bisiklet yüzme yapılabilir. Zamanla süre artırılabilir.

55 yaş ve üstü: Yürüyüş, günde 40 kez sıçrama, yüzme bu yaşlar için idealdir. Bu yaşlarda günlük olarak kilo taşıma egzersizleri ile birlikte fiziksel aktiviteler yapılabilir. 50 yaş ve üstü her iki kadından biri osteoporoz nedeniyle hayatı boyunca bir kemik kırılması ile karşı karşıyadır. Erkekler ise sadece etkilenirler. Egzersiz yapmak özellikle de ağırlık çalışmak osteoporozla savaşta etkin bir rol oynar.


VATAN Gazetesi   /   4 Haziran 2017

  • Şişli Florence Nightingale Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji uzmanı Prof. Dr. Neslihan Aksu, yaşlanma sürecini yavaşlatabilmenin yollarını anlattı...
Tarih 4.6.2017 editor@florence.com
Paylaş